onsdag den 13. februar 2013

Glødende strikkepinde og hæklenåle

Endelig kommer det, indlægget fra Janni B. fra kreaklubben:

Først vil jeg gerne sige mange tak til Janni for at have fået lov til at lave et ”gæsteblogger-indlæg” (eller hvad nu sådan noget hedder) her på siden. Jeg mødte Janni i en kreaklub, som vi begge er i. Jeg fandt denne kreaklub på hjemmesiden www.farmorfabrikken.dk. Jeg kan varmt anbefale, at man tager et kig derind, hvis man søger en hækle- eller strikkeklub, en opskrift eller blot ny inspiration.

For ca. 2 år siden læste jeg, at strik ville blive meget moderne, så jeg spurgte min mor (som egentlig ikke strikker eller hækler selv, men godt kan de mest grundlæggende ting indenfor håndarbejde), om hun ville lære mig at slå masker op, og vise mig, hvordan man strikker de almindelige ”ret-masker”. Efter at have strikket dette i noget tid, søgte jeg nye udfordringer, og jeg begyndte at søge efter opskrifter, mønstre, diagrammer og andre ting på nettet. Jeg fandt først frem til www.paapinden.dk, som var en stor hjælp for mig. Efterhånden begyndte folk omkring mig, at foreslå mig at gå ind på www.garnstudio.com. Dette gjorde jeg, og WOW. Det er jo et online mekka for strikkere og hæklere!! Der er alt, og jeg mener alt, hvad hjertet kan begære, når det kommer til strik og hækling: opskrifter, videoer, vejledninger, mønstre, diagrammer, og alt muligt andet. Jeg er oftere inde at se på denne hjemmeside, end at tjekke min mail, for at det ikke skal være løgn J
Jeg har sidenhen også lært at hækle. Alt hvad jeg har lært i form af strik og hækling, har jeg lært mig selv ved hjælp af www.garnstudio.dk’s fantastiske hjemmeside og en god gang tålmodighed.

I februar 2012 blev jeg tante til en skøn lille pige, og straks jeg hørte nyheden om den kommende lille blyp, tænke jeg, at hun skulle da overforkæles med hjemmestrik og –hækling. Jeg gik hurtigt i gang med at lave et tæppe af oldemors firkanter, bedstemorruder, eller hvad man nu vælger at kalde dem. Da hun så endelig kom til verden, havde jeg også lavet en hue og et par futter til hende. Jeg fik ikke taget billeder af det, men opskrifterne kan findes her:
Huen: (http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=6&lang=dk)
Futterne: (http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=9&lang=dk)
Da jeg skulle lave futterne tænkte jeg at jeg ville lave dem, ifølge opskriften, til en baby på 6-9 måneder, for så var jeg da sikker på at hun kunne passe dem! Men, men, men… Da hun kom til verden, havde hun alt for lange fødder, så hun kunne slet ikke passe dem alligevel. Øv bøv.
Nu sidder jeg så igen i samme situation. Min niece fylder nemlig et år lige om lidt, og i fødselsdagsgave skal hun da have hjemmestrik fra sin tante, så jeg har lavet denne trøje til hende. Som I kan se, har jeg ikke været alt for god til at styre strikkefastheden, men det er da vel ingen der opdager, vel.


Til denne trøje vil jeg så lave et par sokker, men sidst jeg målte pigens fødder (engang tilbage i november, tror jeg det var) var hendes fødder ca. 12 cm lange, så jeg har valgt at strikke sokkerne 15 cm. De ser voldsomt lange ud, når man bare sidder med dem i hånden, men nu krydser jeg fingre for at de passer, bare lidt J




Til sådan et trøje-projekt skal jeg jo selvfølgelig også bruge nogle knapper, ellers ville knaphullerne jo ikke give meget mening. Her er jeg så heldig at have min helt private knap-leverandør: Min mormor. For mange, mange år siden havde hun sin egen stofforretning, der hed ”Klokker Tekstil”. Hun har ikke forretningen længere, men har stadig alle de knapper, der var tilovers, da butikken lukkede. Jeg har løbende været nede at hente knappe-proviant til de projekter, jeg har færdiggjort, er i gang med, eller drømmer om at lave engang. Disse knapper skal på trøjen til min niece:


Jeg har selvfølgelig også gang i mange andre ting, der ikke kun har noget med børn at gøre.
Blandt andet inspirerede Janni mig en dag på kreaklubben til at lave et nyt etui til mine hæklenåle. Hun havde nemlig det fedeste hjemmehæklede hæklenålsetui, hun selv havde lavet. Sådan en kunne jeg da heller ikke undvære, så jeg er også gået i gang med en. Jeg er ikke helt færdig med det endnu, men det begynder da at ligne noget.



Janni’s etui og indlæg findes her
Opskriften på etuiet findes her
Knap og elastik snor har jeg købt i ”Stof og Stil”

Til sommer skal jeg giftes, og jeg glæder mig rigtig meget! Jeg er godt i gang med forberedelserne til den store dag, og pt. går jeg meget og tænker på, hvordan invitationerne skal se ud. Ét er jeg dog kommet frem til, og det er at der skal lilla hæklede blomster på. Jeg skal have lavet 25 af disse, og jeg har også en plan om, at der skal en lignende blomst på bordkortene, og vi bliver 55 personer på denne dag, så hverken hæklenåle eller strikkepinde står stille hjemme ved mig for tiden.


Opskriften på disse blomster kan findes på denne hjemmeside:
http://betinaolsen.blogspot.dk/2011/05/hklede-blomster-opskrift.html
Jeg har også en veninde, der har fødselsdag inden længe, og jeg har besluttet mig for at hun skal have et par hjemmehæklede grydelapper i fødselsdagsgave. Jeg hækler efter en opskrift jeg har købt hos ”Stof og Stil”. Hun fortalte mig, at hun elsker farven lilla, men jeg synes det ville blive en smule for kedeligt, hvis de blot blev ensfarvede, så jeg har valgt at starte med at hækle et par rækker i limegrøn. Nu er problemet bare, at jeg synes de er så fede, at jeg har overvejet at beholde dem selv, også finde noget andet til min veninde. Men tror nu, det ender med at hun får dem, og så kan jeg altid lave et par til mig selv senere hen J



Det var lige alt fra mig for denne gang. Jeg håber I har nydt at læse med. Rigtig god dag til jer J

Skrevet af: Janni B. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar