lørdag den 28. september 2013

Tunesisk hækling - I'm hooked

I onsdags var jeg på en workshop hos Yarnfreak, hvor jeg lærte det helt grundlæggende i tunesisk hækling. Camilla (som er bag Yarnfreak) havde indkaldt hjælp fra en meget erfaren tunesisk hækler, nemlig Pernille, der står bag Pescno.
Tunesisk hækling er en mellemting mellem hækling og strik. Man hækler nemlig med maskerne på nålen.
Jeg fik ikke lavet noget færdigt projekt til workshoppen, men fik kæmpet mig igennem et par teknikker. Men jeg må indrømme, at jeg hækler meeeeget langsomt når det er tunesisk. Jeg er i forvejen ikke en hurtig-hækler, men indenfor denne teknik er jeg rigtig rigtig langsom. Mon ikke hastigheden sættes op i takt med at jeg bliver bedre?

Masser af garn i fine fine farver.

De første rækker med farveskift er lavet.
Vi var 8 til workshoppen, som varede 3 timer (i Århus), så der var masser af tid til individuel hjælp. Vi var færdige kl 21, og så havde jeg jo lige 1 times kørsel hjem. Nøj, jeg var baldret i hovedet da jeg kom hjem...

Jeg har nu forsøgt mig lidt med det herhjemme, og endnu engang er Raja en rigtig stor hjælp. Hun er meget kreativ, og vil gerne være en del af hæklingen.

Mit første færdige projekt er blevet et nyt sleeve til min telefon. Jeg har flere gange fået at vide (især af søster Tina), at jeg ikke kan have så slidt, beskidt og efterhånden grimt sleeve, når jeg nu sagtens kan lave et nyt. Så nu er det gamle smidt ud (på nær knappen, den har jeg gemt), og jeg har i stedet for lavet dette sorte/lyserøde. Der er (selvfølgelig) nogle fejl i, men sådan er det jo nogle gange, når man prøver noget nyt... Alt i alt er jeg rimelig tilfreds med resultatet. Det kan i hvert fald bruges til jeg finder på noget andet...

Forsiden
Bagsiden.
Sleevet er lavet udelukkende af tunisian simple stitch. Ulempen ved tunesisk: det kræver nye hæklenåle, for man kan ikke lave noget, der er ret bredt, hvis man har hæklenåle med håndtag på, som jeg har. Fordelen ved tunesisk: det kræver nye hæklenåle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar